Werkwijze

Hypotheekproces

Stap 1 | Kennismakingsgesprek

Ben je van plan om een huis te kopen, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Dan helpen wij je graag op weg! Bij ons kun je namelijk terecht voor een gratis oriëntatiegesprek.

Tijdens dit gesprek gaan we samen kijken naar jouw wensen en doelen. Zo kunnen we je een realistisch beeld geven van wat er mogelijk is binnen jouw budget. Ook maken we een inschatting van je maximale hypotheek en maandelijkse kosten. Zo kun jij gericht op zoek gaan naar jouw droomhuis.

Hoe gaan we dan te werk? Voor ons eerste gesprek open ik jouw persoonlijke en beveiligde online klantdossier en stuur ik jou een link toe. Om dit eerste gesprek goed in te kunnen gaan vraag ik je om een aantal documenten aan te leveren die in jouw klantdossier worden opgenomen. Op basis hiervan hebben wij dan ons kennismakingsgesprek waarbij ik ook duidelijk uitleg hoe de tarieven eruit zien en doe ik een voorstel voor een vaste prijs.

Stap 2 | De huizenjacht

Nu je weet hoeveel je kan lenen, kan je gericht op zoek gaan naar een woning die binnen jouw budget past.

Maak een lijstje met je wensen en eisen voor de woning en zoek gericht op internet (funda) of via een aankoopmakelaar. Wij hebben er genoeg in ons bestand, dus daar help ik je graag mee verder.  Bekijk de woning goed tijdens een bezichtiging en let op de staat van de woning. Breng een bod uit en zet alle afspraken duidelijk op papier. Succes met de huizenjacht en hopelijk vind je snel jouw droomwoning!

Stap 3| Mondelinge overeenstemming-Inventarisatiegesprek

Op het moment dat je een mondelinge overeenstemming hebt over een nieuwe woning raad ik je aan om een nieuwe afspraak te maken. Dan gaan we dieper in op jouw situatie en wensen. Ook bespreken we dan de diverse opties in je mogelijke hypotheek zoals de keuzes in rentevastperiode en hypotheekvormen.

Ik vul je online klantdossier aan met documenten die ik nog nodig heb om de hypotheekaanvraag te kunnen indienen. Op deze wijze probeer ik zo efficiënt  mogelijk met de beschikbare tijd om te gaan. Ook winnen we op deze wijze tijd in het aanvraagproces waardoor ik de geldverstrekker van jouw keuze snel van de juiste informatie kan voorzien. Uiteraard gaan we goed om met jouw gegevens.

Stap 4 | Adviesgesprek

Tijdens het adviesgesprek zullen wij gezamenlijk een geschikte hypotheekvorm, rentevaste periode en geldverstrekker selecteren. Wij zullen jou adviseren over de verschillende hypotheekvormen en de financiële consequenties van de hypotheek bespreken bij overlijden, werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Na afloop van het adviesgesprek zullen wij jouw hypotheekaanvraag voorbereiden en indienen bij de geldverstrekker. Uiteraard kan ik dan ook al de haalbaar inschatten en zal ik dan ook van te voren duidelijk communiceren wat mijn verwachtingen hieromtrent zullen zijn.

Stap 5| Bemiddeling

Na de uitkomst van het adviesgesprek gaan we meteen aan de slag met de gemaakte keuzes. Dat betekent dat we de hypotheekaanvraag indienen bij de geldverstrekker van jouw keuze.
De communicatie met de geldverstrekker verzorg ik uiteraard en ik bewaak ook de belangrijkste data omtrent de deadlines die samengaan met de aankoop van de woning en de hypotheekaanvraag.

Zodra de hypotheekaanvraag door de geldverstrekker is goedgekeurd brengen zij een bindende offerte uit. Dit betekent dat zij de hypotheek gaan verstrekken en de voorwaarden hiervan in een offerte vastleggen. Deze offerte nemen we dan in een persoonlijk gesprek samen door.

Na het ondertekenen van de offerte zal de geldverstrekker de notaris informeren en alle benodigde stukken aan de notaris doorsturen. Zodra de notaris de documenten, zoals de hypotheekakte en de nota van afrekening, heeft opgemaakt controleer ik deze voor je.

Stap 6 | Notaris

Het bezoek aan de notaris is een belangrijk moment in het proces van het afsluiten van een hypotheek. De notaris zal ervoor zorgen dat de hypotheekakte correct wordt opgesteld en zal jou helpen om deze te ondertekenen.

Voordat je naar de notaris gaat, zal deze vaak nog contact opnemen om een afspraak te maken en om eventuele vragen te beantwoorden die je nog hebt. Tijdens de afspraak zal de notaris de inhoud van de hypotheekakte met je doornemen en uitleg geven over de juridische gevolgen van het ondertekenen van het document.

Als alles duidelijk is, zal je de hypotheekakte ondertekenen. Daarna zal de notaris ervoor zorgen dat het document wordt ingeschreven bij het Kadaster, zodat de hypotheek rechtsgeldig is. Dit is het moment waarop de hypotheekaanvraag officieel is afgerond en je de sleutels van je nieuwe woning in ontvangst kunt nemen. Uiteraard staan we ook na dit alles klaar als er vragen zijn of er iets wijzigt in de financiële situatie.

Gefeliciteerd en dan is het nu tijd voor champagne!

Wil je direct contact bel ons dan tijdens kantooruren op 085-0601228 of mail ons op info@startgoedhypotheekadvies.nl.